torstai 28. heinäkuuta 2016

Opiskelijat täyttivät Crusell-viikon mestarikurssit ääriään myöten

Yehuda Gilad opettaa Vivian Neffiä. Taustalla pianisti Timo Koskinen.
Terveisiä kosteanlämpimästä Uudestakaupungista, säveltäjä Bernhard Crusellin (1775-1838) syntymäkaupungista, jossa tällä viikolla vietetään perinteistä Crusell-viikkoa. Professori, klarinetisti Harri Mäen johtaman festivaalin ohjelmassa on 23 konserttia, joista muutama on ollut loppuunmyyty.

Suurimman suosion ovat kokeneet puhallinsoitinten mestarikurssit, joihin saapui ennätysmäärä, 131 hakemusta Australiaa ja Japania myöten. "Mukaan hyväksyttiin 90 opiskelijaa, eli kymmenen opettajaa kohti", kertoo toiminnanjohtaja Rauno Melos. "Enempää emme voineet ottaa." Syynä opiskelijaryntäykseen Melos arvelee nimekästä opettajakaartia, joihin lukeutuu muun muassa Norjan RSO:n sooloklarinetisti Björn Nyman ja Baijerin RSO:n soolo-oboisti Stefan Schilli.

Loput halukkaat pääsivät seuraamaan kursseja niin kutsuttuina passiivioppilaina eli katsomosta käsin. Sellaisena istuin yhden aamupäivän minäkin, Los Angelesista saapuneen klarinetistiguru Yehuda Giladin ohjeita kuulemassa, (ja kehityin mielikuvituksessani kiitettävästi).

Aamun aluksi Gilad opetti Sibelius-Akatemiassa opiskelevaa 18-vuotiasta Vivian Neffiä. Mozartin konserttoa hiottiin muun muassa seisomalla yhdellä jalalla ja soittamalla kuvioita väärinpäin. "Opetan sinulle sellaista, jonka voit ottaa täältä mukaasi. Että voisit myöhemmin opettaa itseäsi", Gilad sanoi.

Yehuda Gilad viihtyi oppilaittensa seurassa myös lounastauolla.
Opetusvuorossa Sean Lim, Singapore.
"Minulla on ongelmia kielityksen kanssa", tunnusti seuraava potilas, Singaporesta saapunut 25-vuotias Sean Lim yleisön edessä. Siihen Gilad totesi: "Tervetuloa meidän klarinetistien perheeseen. Meillä kaikilla on ongelmia kielityksen kanssa!" ja sai väen nauramaan.

Limin tulkinta Camille Saint-Saënsin sonaatista sai silti opettajan puhkeamaan ylistyksiin. Vaikka kielitys ei aina pysynyt riittävän rentona, tekivät sulava sointi ja tekniikka Saint-Saënsin melodiikasta erittäin nautittavan kuuloista.

Uudenkaupungin kurssista Lim oli kuullut suomalaisilta opiskelukavereiltaan, joihin hän tutustui vietettyään vuoden opiskelijavaihdossa Sibelius-Akatemiassa. Orkesterikokemusta hän on saanut muun muassa Singaporen sinfoniaorkesterista.

Uudenkaupungin vanha kirkko oli 1700-luvulla tuttu paikka myös Crusellin perheelle.

Vuonna 2017 Crusell-viikolla käydään kansainvälinen huilukilpailu, jonka järjestämisen tekee mahdolliseksi Jane ja Aatos Erkon säätiöltä saatu apuraha. Tuomariston puheenjohtajana toimii Petri Alanko, yksi tämänvuotisten mestarikurssien opettajista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti