tiistai 9. helmikuuta 2016

Kasvaako seuraava Anna Netrebko jo Berliinissä?

Staatsoperin musiikillinen johtaja Daniel Barenboim. Kuva: Thomas Bartilla/Staatsoper.
Ihmettelin kun sopraano Anna Prohaska Berliner Morgenpostin (31.1.2016) haastattelussa sanoi, ettei hän voi nimellään vielä saada katsomoa täyteen. Ajattelin että siinä upea laulaja nyt esittää vaatimatonta, sillä kai moni vetää kalenteriinsa ruksin niiden iltojen kohdalle, jolloin Prohaska esiintyy. Joko oman talonsa Staatsoperin näyttämöllä, Akademie für Alte Musikin solistina, tai missä nyt milloinkin.

Sitten hankin viiden hengen seurueelle lippuja Frank Martinin teosharvinaisuuteen Le Vin Herbé, jossa Prohaska laulaa pääroolia. Lippukassa kertoi heti, että parhaille paikoille saisi koko porukalle alennusliput kahdella kympillä. Kun esitys koitti, oli Schiller-teatterin salissa paljon tyhjiä istuimia.

Prohaska oli oikeassa. Hän ei ole vielä niin tunnettu kuin luulisi, vaikka on debytoinut Berliinin filharmonikkojen solistina 24-vuotiaana, voittanut Echo Klassik -palkinnon ja kuulunut Staatsoperin solistikuntaan vuodesta 2006. Jos Martinia olisi laulanut Anna Netrebko, olisi näytös myyty loppuun.

Staatsoper on paketoinut Martinin sävellyksen kamarioopperakokonaisuuteen, jota se nimittää festivaaliksi. Se on tarpeellinen ratkaisu ajanjaksolle, jolloin talon orkesteri kiertää Japania. Tapahtuman kaksi muuta teosta ovat Mord an Mozart -potpuri ja Benjamin Brittenin The Turn of the Screw.

Brittenin klassikkoteoksesta nähdään syksyn 2014 tuotanto, jonka Claus Guth on ohjannut alati muotoaan muuttavaan arvotaloon. Pääroolia verevästi ja vahvasti esittää Maria Bengtsson, Staatsoperissa säännöllisesti esiintyvä ruotsalaissopraano. Bengtsson hyppäsi Netrebkon sijaiseksi Staatsoperiin 2012. Jälleen oli salissa tyhjiä tuoleja – aivan turhaan.

Tulevina vuosina saatetaan todistaa hetkiä, jolloin jompikumpi näistä naisista nousee Anna Netrebkon rinnalle punaisille matoille jalokivimerkkien mannekiiniksi. Sellaiseen oopperatähteyteen, jossa tuntematonkin teos myydään esiintyjän nimellä loppuun.


Mutta onko Berliinin Staatsoper laulajan imagonrakennukselle paras paikka? Tuntuu siltä, että talossa on yksi niin suuri tähti, etteivät muut pääse loistamaan. Ei, vaikka tämä kapellimestari lähtisi megaorkesterinsa kanssa Japaniin asti.

Kun Berliner Morgenpost (7.2.2016) kysyi Daniel Barenboimilta, mikä hänen asemansa uudessa Barenboim-Said-akatemiassa on, Barenboim vastasi: ”Mitä minun pitäisi tuohon sanoa. Minä en tarvitse titteliä, vai mitä?”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti