maanantai 9. helmikuuta 2015

Kansallisooppera voi viimein juhlia kahta taiteellista voittoa – samalla viikolla


Kansallisoopperan katsomo. Kuva: SKO / Heikki Tuuli.

Kansallisoopperan laulut eivät vähään aikaan ole saaneet kynääni kehusanoja kyntämään. Ohraisia ohjauksia, harvoja tosi solisteja, väsähtäneitä näyttämökuvia. Pitkäikäiseen kantaohjelmistoon panostaminen on johtanut riskien kaihtamiseen ja tylsyyteen.

Tällä viikolla lippu kuitenkin liehuu. Ennakkokatselujen perusteella uskallan ennustaa, että talon molemmille näyttämöille on tulossa kaksi taiteellista voittoa: Toshio Hosokawan The Raven Zaida Bergrothin ja Virpi Räisäsen yhteistyönä sekä Tero Saarisen tanssiteos Sibeliuksen Kullervosta.

Molempien välittämiseen on myös työnantajani Yleisradio osallistumassa, mutta se ei ole kehujeni motiivi. Jos teokset eivät aidosti olisi puhutelleet, olisin jättänyt kynäni lepohon.

Edgar Allan Poen Korppi-runoelmaan perustuvan kamarioopperan The Raven näin lauantaina kenraaliharjoituksessa. Elokuvistaan kuuluisuuteen noussut Zaida Bergroth tekee siinä elämänsä ensimmäisen oopperaohjauksen, ja onnistuu. Videon armottomat lähikuvat, katsomon ja lavan käyttö, tekstin jokaisen säkeen kampaaminen ja liikekieli tekevät lyhyestä teoksesta suggeroivan kokemuksen. Lopussa nähdään yksi hieno trikki, kekseliäs, mykistävä. Mezzosopraano Virpi Räisänen tekee Hosokawan soolostemman alusta loppuun saakka niin vahvasti, että katsomossa kämmenet hikoavat. Lähikuvat hänen kasvoistaan puhuttelevat.

Alkaneen viikon toinen jysäys on tulossa ensi-iltaan päänäyttämöllä perjantaina 13.2.2015. Tero Saarisen koko illan tanssiteoksen Jean Sibeliuksen Kullervo-sinfoniasta sain nähdä ensimmäisessä orkesteriharjoituksessa perjantaina. Kapellimestariksi kiinnitetty Jukka-Pekka Saraste iski virkkua vitsalla niin että matka joutui, tie vieri, reki rasasi.

Tanssijoita on sekä Tero Saarisen ryhmästä että Kansallisbaletista. Yhteinen liikekieli on alkanut soida, käsi löytää orosen ohjakset, neitosen nisat. Montun ja näyttämön esiintyjien ohella teoksessa taituroi valosolisti: Mikki Kunttu, jonka luomat kontrastit ovat kuin pitkä tutkielma Kullervon terävästä miekasta.

Nyt kannattaa lähteä omenia syömähän ja päähkeniä puremahan. Ei tule vilu, eikä korppi vastaa "ei milloinkaan".

Toshio Hosokawan The Raven tiistaina 10.2.2015 ja perjantaina 13.2.2015 Alminsalissa. Tero Saarisen Kullervo ensi-illassa perjantaina 13.2.2015 Päänäyttämöllä. Katso muut esitykset Kansallisoopperan nettisivuilta.

5 kommenttia:

  1. Kiitos mielenkiinnon herättäneestä kirjoituksesta.
    Olisi kiinnostavaa tietää, mitkä tunnelmat jäivät Janne Koskiselle Tero Saarisen Morphed-teoksesta, joka nähtiin viime vuonna Helsingin juhlaviikkojen yhteydessä.

    VastaaPoista
  2. Kiitos viestistä, eipä kestä. Tunnelmat Morphedista olivat katossa, arvioni siitä voi lukea täältä:

    http://hienostelua.blogspot.fi/2014/08/helsingin-juhlaviikot-rajahti-kayntiin.html

    Parhain terveisin
    Janne

    VastaaPoista
  3. Morphedin perusteella minäkin odotin tätä Kullervoa - petyin.

    VastaaPoista
  4. Vastaukset
    1. Eikö totta! odotan että tulossa oleva nettilähetys tulee ilman väliaikaa, joka alunperin katkaisi teoksen jännitteen törkeästi. Teos sinänsä oli upea, ja itse kotona poistin väliajan ja turhat löpinät digiboksitallenteesta ..

      Poista