sunnuntai 24. elokuuta 2014

Meta4 ja Suomalainen barokkiorkesteri eivät tarvinneet kapellimestaria


Tässä kirjoituksessa ei kerrota Eroica-sinfonian yhteyksistä Napoleoniin. Kuva: Rijksmuseum.


Aivan kaikkeen ei Juhlaviikoillakaan kerkeä, vaikka pitäisi. Suomalainen barokkiorkesteri vietti tänä viikonloppuna 25-vuotisjuhlaansa Meta4-jousikvartetin kanssa mielenkiintoisen konserttitrilogian merkeissä, josta kuulin ainoastaan keskimmäisen konsertin.

Lauantai-iltana 23.8.2014 Helsingin Musiikkitalossa Meta4 aloitti Haydnin Keisarikvartetolla, jatkoi Schönbergin Oodilla Napoleonille, ja päätösteoksessa, Beethovenin Eroica-sinfoniassa, yhdisti voimansa Suomalaisen barokkiorkesterin kanssa. Olisipa useammin näin virkistäviä taidemusiikin konsertteja, josta punainen lankakin erottuu. Keisarillinen teema ei ollut vain sävellysten otsikoiden varassa, niin kuin joillakin festivaaleilla, vaan teokset toimivat myös soivan sisällön kannalta yhdessä.

Erinomainen ajatus oli esittää Schönberg vasta Haydnin jälkeen. Se on teoskummallisuus vuodelta 1942 lordi Byronin tekstiin, joka sitaatteineen ja affektilonkeroineen piristi korvia kahden klassikon välissä. Tuotanto veti pisteet kotiin kiinnittämällä projektiin armoitetun pianistin Nataša Kudritskajan. Baritoni Nicholas Isherwood ei resitoinneissaan saanut kaikkea irti Byronin tekstistä, mutta tekstihän löytyi käsiohjelmasta, jota kiitän myös kaikkien soittajien nimien luettelosta. Se on tieto, joka pitäisi aina saada myös sinfoniakonsertteihin.

Joseph Haydnin jousikvartetossa C-duuri Op. 76/3 taitava ja moneen kertaan palkittu Meta4 esitteli virtuoosista yhteissoittoaan, joka kääntyilee ja leikittelee keveästi kuin perhosen lento. Jäin miettimään, ylittikö kokoonpano paikoin rajan, jossa tulkinta muuttuu ylitulkinnaksi. Etenkin hymni-osassa (Poco adagio, cantabile) kahden viulun muunnelma sisälsi niin paljon agogiikkaa ja dynaamisia vaihteluita, että niiden suhde 1700-luvun harmoniaan ja teemamaailmaan kuulosti epätasapainoiselta. Sellisti Tomas Djupsjöbacka rauhoitti hymnin omassa jaksossaan takaisin laulullisemmaksi. Finaalin prestossa soittajat ylsivät henkeäsalpaavaan virtuoosisuuteen, jonka avulla loppuun tuli huipennuksen tuntua.

Konsertin päätösteoksena Meta4 soitti Suomalaisen barokkiorkesterin kanssa Beethovenin sinfonian nro 3 Es-duuri Eroica. Taitavista soittajista koostunut bändi teki klassikosta väkevän sinfoniaelämyksen – ilman kapellimestaria! Ratkaisu osoitti mikä voima soittajien keskinäisessä kuuntelussa piilee ja samalla säästi varmaan puolet koko lystin palkkakustannuksista. Esimerkiksi Allegro con brion kulminaatio pelasi yhteen leikiten, yhteisen soitonriemun eräänlaisena välituotteena. Surumarssin bassosäestystä annosteli ykkössellisti Djupsjöbacka päänliikkeillään. Finaalin lopputaitteessa konserttimestari Antti Tikkasen oli sentään huidottava tempo soittamatta. 

Meta4-kvartetti toimi etevänä äänenjohtajana jousisektioissa - edellä mainittujen lisäksi Minna Pensola kakkosviulussa ja Atte Kilpeläinen alttoviulussa - mutta puupuhaltajat olisivat paikoin kaivanneet samantapaista liidaamista. Sellainen olisi loogisesti kuulunut ykköstraversoa soittaneelle Petra Aminoffille, mutta hän pysytteli soittaessaan melkoisen liikkumattomana. Harjoitusvaiheessa oli ehkä myös balanssin kuuntelu jäänyt puhaltimien osalta vähemmälle. Muutamien klarinetti- ja huilusoolojen aikana olisi muuta orkesteria voinut säätää hiljaisemmalle.

Beethovenin Eroican taustalla on tietysti se kyllästymiseen asti toisteltu tarina Napoleonista. Mutta nyt päästiin otsikoiden tuolle puolen. Esittämällä sen ilman kapellimestaria Suomalainen barokkiorkesteri ja Meta4 tulivat lunastaneeksi markkinointitekstin antaman lupauksen: pohtia konserteissaan vallan olemusta.


Meta4. Kuva: Stefan Bremer.

10 kommenttia:

  1. Hienoa, että meillä on Meta4. Pitkään jatkunut korkea laatu ja silti rohkea muuttuminen ilahduttavat ja omanarvontuntoa osottavat muutamat erikoisuudet kuten se, että Sibeliuksen d-mollikvarteton levytys julkaistiin pelkästään LP-muodossa tai kuinka useimmissa potreteissa nostetaan esille "sisäkehä" (puolet kvartetista on naimisissa keskenään).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä, toivotaan että Meta4 jatkaa konsertointia, vaikka muitakin töitä soittajilla on.

      Poista
  2. Minäkin ilahduin tästä konsertista, joka olisi voinut mennä sivu suun (korvien). En ollut sattunut kuulemaan tästä missään muualla. Nyt se soi parhaillaan jo korvissani, ja pian kuuntelen sen uudestaan paremmilla laitteilla.

    Mainostan tätä Facebookissa, siinä sivussa myös Herrasmiehen päiväkirjaa. Toivottavasti et ole pahoillasi, kun en ole kysynyt lupaa sinulta. Voin sen oman osuutesi poistaa jos haluat. Facebookissa olen nimellä Liisu Liisukainen, se jäi, kun kokeilin voiko nimeä vaihtaa. Sehän onnistui, mutta perua ei sitten voinutkaan. Sillä väliä! Ne jotka tuntevat, tietävät kyllä. (Paras nimikokeilu, joka on jäänyt pysyväksi on jollakin, jota en tunne: Kalja Pullo. :) Se löytyi hakiessa toista nimeä. En tiedä, onko se enää voimassa.

    Tässä konsertissa minua ilahdutti jo tuo nimi: Schönberg. Olen paneutunut hänen elämänhistoriaansa niissä puitteissa kuin se on ollut mahdollista. Nyt se juuri alkaa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos viestistä, ja tottakai blogia voi mainostaa!

      Poista
  3. Kuuntelin sen isommalla laitteella heti perään sanojesi soidessa vielä pään sisällä.
    Ei ole vastaan väittämistä. Enkä osaisikaan kumota sanojasi. ;)

    On hienoa kun voi kuunnella täysillä välittämättä naapureista. Kaupungissa sitä ei voisi tehdä ainakaan hyvällä omallatunnolla. Ihmiset eivät siedä musiikkia, vaikka se olisi kuinka hyvää, jos se tulee seinän takaa vanhassakaan talossa, jossa on paksut seinät. Jotenkin musiikki kulkeutuu putkistoja pitkin niissäkin ehkä alinta kerrosta myöten, en tiedä. Joku on siitä maininnut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Stereoita voi aina kuunnella kerrostalossa kuulokkeilla, jottei häiritse muita. Akustista soitinta saa soittaa tunnin-parin päivässä yleiseen valveillaoloaikaan, koska sitä ei yleensä voi tehdä kuulokkeiden kanssa.

      Poista
  4. "Keisarillinen teema ei ollut vain sävellysten otsikoiden varassa, niin kuin joillakin festivaaleilla"

    Toisin sanoen Kuhmossa.

    VastaaPoista
  5. Nolo ihmtellä nyt jälkeenpäin, mutta kun tänäänkin, jolloin kaiken pitäisi olla kunnossa, Eroica loppui kesken vähän ennen loppua. Onkohan kysymys lähetyksestä vai meidän laitteista. Melkein loppuun niillä kuitenkin pääsi juhlavasti. Se on tuttu teos, tietää miten se loppuu, mutta olisi sen kuunnellut mielellään loppuun asti nytkin. Vika voi olla heikentyneessä yhteydessä, jos se ei ole lähetyksessä. Jos vaikka on ruuhkaa liiknenteessä näin sunnuntaisinkin. (Ei vaadi vastausta, kunhan ihmettelen) :)

    VastaaPoista
  6. Joskus kannattaa kokeilla eri selainta. Mutta tosiaan usein on vaikea sanoa, missä tökkivän striimin vika oikein piilee.

    VastaaPoista