tiistai 10. kesäkuuta 2014

Kahvilla Dorrit von Fieandtin kanssa



Dorrit von Fieandt.

Muistan elävästi Meilahden taidemuseossa muutama vuosi sitten olleen Dorrit von Fieandtin 80-vuotisjuhlanäyttelyn, jossa siskoni kanssa ihailimme hänen keramiikkansa kirkkaita värejä, kukka-aiheita ja iloisuutta. Suomalaisessa taide-elämässä Fieandt koki 1960- ja 1970-luvuilla myös vastustusta, mikä ei onneksi lannistanut häntä, vaan johti vuosien uurastuksen jälkeen arvostukseen sekä Pro Finlandia -palkintoon 1993.

Kun jokin aika sitten kuulin antiikkikauppias Tuva Hellingiltä, että Fieandtin piirroksia ja luonnoksia on esillä hänen liikkeessään ja että taiteilija itse olisi paikalla haastattelua varten, pakkasin nauhurin empimättä laukkuun ja suuntasin kulkuni Kapteeninkadulle. Perillä kohtasin tyylikkään 86-vuotiaan taiteilijan ja antauduin hänen ystävällisesti tuikkivien silmiensä arvioitavaksi.

Haastattelun aluksi Fieandt kertoi, että luonnokset oli alun perin 80-vuotisjuhlanäyttelyn julkisuuteen nostanut silloinen museonjohtaja Berndt Arell. Ne löytyivät maaseutuhuvila Villa Björnuddin ateljeen suuresta pahvilaatikosta. Fieandt teki luonnoksia erityisesti suurempia keramiikkatöitä, kuten vateja, terriinejä tai kannuja varten. Versioita saattoi syntyä kolme tai neljäkin ennen lopullista kuvaa. Fieandt myös ruiskutti luonnosten päälle lasitusta, sillä hän halusi saada käsityksen siitä, miten värit keramiikassa muuttuvat lasituksen antaman kiillon vaikutuksesta.

Skorpioni balettiesityksessä.

Katselemme hetken horoskooppi-sarjaa, jonka kuvista silmiin pistää erikoinen näky: skorpioni seuraamassa balettiesitystä. "Se on nyt vähän huumoria", Fieandt sanoo ja kertoo olevansa skorpioni - ja pitävänsä baletista. Härällä on alaotsikko Oxen i vårnattens förtrollning - Härkä kevätyön lumouksessa - ja aihe on saanut innoituksensa Matissen tanssivista alastomista tytöistä. Kaksosissa kahden hahmon keskeltä nousee lehvien peittämä jättiläinen, mutta se ei päätynyt lopulliseen työhön.

Horoskoopit olivat esillä Kaj Forsblomin galleriassa, josta Robert Paulig osti ne ja kuvitti niillä teetä. Ne päätyivät myös Arabian lahjalautasiksi.

 
Matisse-vaikutteinen härkä.

Siirrymme Fieandtin kanssa mustavalkoisen kuvasarjan ääreen. Naisten saavutuksista kertovat kuvat hän piirsi naisjärjestö Zontan juhlajulkaisuun. Aiheeltan vanhin kuvaa Ateenan naisia, jotka tarinan mukaan vastustivat Peloponnesolaissotaa kieltäytymällä seksistä miestensä kanssa.

Cely Mechelin varhaisen pistekirjoituksen äärellä.


Toisessa kuvassa on naisasialiikkeen pioneeri Cely Mechelin äitinsä kanssa hypistelemässä ensimmäisiä pistekirjoituksia, jotka on ommeltu pellavakankaalla päällystetyille pahveille. Mechelinin mukaan nimettiin hänen perustamansa näkövammaisten kirjasto Celia. Aihe on Fieandtille henkilökohtainen, sillä hänen tyttärensä menetti diabeteksen takia väliaikaisesti näkönsä.

Fieandtin äiti piti kotonaan lukupiiriä.


Katsomme vielä piirrustusta, joka liittyy Fieandtin omaan lapsuuteen. Hänen äitinsä piti kotonaan 1930-luvun Helsingissä lukupiiriä, jonka tapaamisissa keskusteltiin uusista kirjoista. Ne käsittelivät niin kaunokirjallisuutta, politiikkaa, lasten terveyttä, koulua kuin elokuviakin. Fieandt muistaa, miten hän keskustelut kuullakseen jätti huoneensa oven aina auki.

Päätteeksi nautimme Tuva Hellingin tarjoamaa kahvia ja mutakakkusia, joiden houkuttelemana yllätysvierailulle saapuu myös aviopuoliso Johan von Fieandt.

Kaikki ovat yhtä mieltä siitä, että Fieandtin työt sopivat erinomaisesti AntikWest-liikkeen kauppaaman itämaisen antiikin seuraan. "Dorritin työt ovat hyvin voimakkaita ja niin on myös tämä itämainen taide", Helling sanoo. Fieandt ihaili jo nuorena Birger Kaipiaista, joka puolestaan sai innoitusta itämaisista muodoista. Fieandtia itseään on pidetty 1400- ja 1500-lukujen eurooppalaisen kauneusihanteen jatkajana. Kaikkia vaikutteita on kuitenkin mahdotonta lähteä erittelemään. "Inspiraatiota kehittää sitten vähitellen omassa päässään ja sielussaan", Fieandt sanoo. Sitten Helling ja Fieandt alkavat tehdä lähtöä Forsblomin galleriaan - avajaisiin, uutta taidetta katsastamaan.

Ateenan naiset menivät lakkoon.

Musiikit:
Playford: Over the Hills and Far away. Lautten Compagney.
J. S. Bach: Preludi ja fuuga nro 15 G-duuri kokoelmasta Das Wohltemperierte Klavier nro 2. Svjatoslav Richter (nauh. 1973).
Schumann: Adagio espressivo sinfoniasta nro 2 C-duuri. Euroopan kamariorkesteri, joht. Yannick Nezet-Seguin.
Winter - Nils-Georg: Köp en ros från Bois de Boulogne. Ulla Billquist ja Billy Grossman orkestereineen (nauh. 1939).
Debussy: Danse profane. Vera Badings ja Amsterdamin Concertgebouw-orkesteri, joht. Bernard Haitink.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti