maanantai 17. maaliskuuta 2014

Chef & Sommelier -ravintola vastaa kritiikkiin


Viime viikolla julkaisemani kuvaus epämieluisasta illalliskokemuksesta Michelin-tähdellä palkitussa Chef & Sommelier -ravintolassa poiki vastauskirjeen. Kiitän ravintoloitsija Johan Borgaria kohteliaasta postista, ja julkaisen sen hänen suostumuksellaan.

Tervehdys Huvilakadulta.

Kiitos palautteesta blogissanne. Hami että ette pitäneet illallisesta meillä. Mutta olemme itsekin hyvin tietoisia että kaikki eivät tule pitämään siitä mitä teemme ja mielipidehajonta kuuluu asiaan. Ravintoloita on paljon erilaisia, kuten mielipiteetkin. Mielestäni on itse asiassa vapauttavaa saada negatiivista palautetta, koska se kuuluu asiaan siinä missä positiivinenkin.

Itsekin olemme kovin yllättyneitä saamastamme Michelin-tähtimaininnasta. Emme mielestämme ollenkaan ole sen tyypin ravintola ja eroamme suomalaisista tähtiravintolasta jokseenkin paljon. Iloisia kyllä, mutta yllättyneitä. Emmekä tähteä ole missään vaiheessa tietoisesti metsästäneet.

Pari asiaa haluaisin kommentoida. Emme itsekään käytä termiä "lähiruokaa" markkinoinnissa tai julkisesti missään. Termi on kovin häilyvä eikä oikein tarkoita mitään. Ja aina lähellä tuotettu ei ole tarkoituksen mukaista.

Sasu poimii katajat kerrostaloasuntonsa vierestä Espoosta tai huoltoaseman viereisestä metsiköstä kun käy tankkaamassa autoa. Eli ylimääräisiä metrejä ei ajeta neulasien takia. Ekologisuus on myös aihe jota emme markkinoinnissa käsittele, koska se on niin kompleksi. Suurin linjanveto on että suosimme raaka-aineita jotka eivät lennä. Havut muuten poimitaan joko maanomistajan luvalla tai jo pudonneista oksista.

Kiitos asiallisesta palautteesta, ja olisihan mukavaa jos näkisimme teidät meillä joskus toiste.

Mukavaa alkanutta kevättä toivottaen,

Johan Borgar
Restaurant Chef & Sommelier

2 kommenttia:

  1. Minusta tuo vastaus ravintolan taholta on reilu ja palauttaa kunnioituksen sitä kohtaan. Siellä voisi joskus jopa käydäkin. Samalla se on (minulle) opetus siitä, miten negatiiviseen arvosteluun pitäisi suhtautua (jos se on asiallinen). Se voi olla yhtä arvokas, ellei jopa arvokkaampi kuin positiivinen. Tietää mihin pitää kiinnittää huomiota.
    Joten teit tavallaan hyvän teon ravintolaa kohtaan olemalla rehellinen.

    VastaaPoista
  2. Kyllä, ravintolan vastine huokuu sivistystä ja ammatillista itsevarmuutta. Hyvä että he korjasivat vallalla olevan käsityksen paikasta lähiruokaravintolana. "Luomu" kyllä heidän sivuillaan mainitaan, ja se onkin asia josta minun täytyy vielä joskus kirjoittaa. Siitä tulee vieläkin kriittisempi kirjoitus.

    VastaaPoista