perjantai 17. toukokuuta 2013

Fick hjälp med klarinetten


Instrumentreparatör Timo Rantanen med min B-klarinett.

Hälsningar igen från språkmajoriteten! Först ber jag om ursäkt för att inte ha skrifvit mera på svenska, men som ni säkert förstår, är det alltid litet konstigare för mig att formulera blogginlägg på svenska. Men det anser jag i alla fall mycket viktigt - att sprida information öfver omständigheter i den finskspråkiga Helsingfors.

I morgon (lördagen, 18.5.2013) blir det alltså konsert i Borgå (Helsingegatans Filharmoniker under ledning af Veli-Antti Koivuranta med Anna Danik och Mika Pohjonen som solister). Egentligen spelar vi redan i kväll i Helsingfors, men jag anser Borgåkonserten vara viktigare, för att hafva möjlighet att spela på den nya Konsertfabriken som lär vara en fin akustik.

Nu skulle allt vara färdigt vad min klarinett gäller - jag hade svårigheter med min B-klarinett förra veckan, men fick hjälp af den duktige man Timo Rantanen, som reparerar träblåsinstrument i Mejlans (före detta villabebyggelse, men nuförtiden en del af Helsingfors). Han är också en jättebra saxofonist och spelade Luciano Berio i Radions symfoniorkester två veckor sedan.

Tack Timo, nu blomstrar melodierna vackrare än någonsin!

2 kommenttia:

  1. Lycka till med konserterna! Det sku vara härligt att komma på er konsert (för att inte tala om att besöka Borgå), men jag är eländigt förkyld. OM jag mår bättre imorgon, så kommer jag.

    P.S. I fantasilösa fall brukar man säga att melodierna klingar, livet ler och karriären blomstrar, men särskilt i vårtider blomstrar troligtvis också en och annan melodi!

    VastaaPoista
  2. Tack, konserterna gingo bra. Hade också en fin kalas efteråt:)

    VastaaPoista