tiistai 30. lokakuuta 2012

Lue Sotheby’s-ohjelman käsikirjoitus

Akseli Gallen-Kallela: Näkymä Ruovesi-järvelle.

Uusin radio-ohjelmani (31.10.2012) kertoo maineikkaan huutokauppakamari Sothebyn kuulumisista. Haastattelin yhtiön edustajia, kun he kävivät Helsingissä esittelemässä marraskuussa myyntiin tulevaa Akseli Gallen-Kallelan maalausta Näkymä Ruovesi-järvelle. Päätin tällä kertaa julkaista koko ohjelman käsikirjoituksen blogissani, sillä paljon käännöksiä sisältävänä uskon sen tuottavan iloa monelle. Ehkä se myös vastaa joskus kuulemaani kysymykseen siitä, mitä teen työpaikalla silloin kun en ole äänessä.

Nähdäksesi käsikirjoituksen, klikkaa alta linkkiä "Lue lisää" tai tämän kirjoituksen otsikkoa.

Pyydän lukijoita myös moittimaan minua ainakin kahdesta harmillisesta tautologiasta, jotka pääsivät läpi valmiiseen ohjelmaan asti.


Musiikit:
Trad: Scotland the Brave. Bay State Pipes and Drums, joht. Iain Massie.
Sibelius: Akileija. Jean Dubé.
Elgar: Allegro piacevole serenadista e-molli. Orpheus-kamariorkesteri.
Grieg: Allegro molto ed appassionato viulusonaatista nro 3 c-molli. Josef Suk ja Josef Hala.
Dalby: Where have I put my glasses. Evelyn Laye ja John Dalby.
Walton: Orb and sceptre -kruunajaismarssi. Boston Pops, joht. John Williams.




TUNN

FOLDER03

JANNESPEAK

(000)
Yksi elämän paradokseista on se, että mitä rikkaampi on, sitä enemmän on tarpeita - täytyy aina vain ostaa lisää ja kalliimpaa.

Jos olisin rikas, en uskaltaisi mennä Sotheby’n huutokaupan näyttöön. Sotheby on maailmankuulu huutokauppakamari, joka on myynyt mm. Napoleonin kirjaston ja Windsorin herttuan jäämistön.

Lokakuussa huutokauppa vieraili Helsingissä näyttämässä taulua, joka tulee myyntiin marraskuussa Lontoossa. Se on Akseli Gallen-Kallelan maalaama auringonlasku Ruovedellä, ja maksaa yksiön verran - mutta jos sen ostaa, täytyy kuitenkin olla asunto, sillä sitä ei pidä säilyttää ulkona.

Minun on lintsattava töistä, sillä näyttö järjestetään keskellä päivää Helsingin Merikadulla. Olen ehdottanut työpaikalle videoneuvottelujärjestelmää, jotta ulkomaisten antiikkikauppojen seuraaminen sujuisi helpommin.

MUSA01

KART: CD-013132-10
KEST: 002:00
FENN: Ei                 DOKT: Teostiedot         KIRJ: 19901018
KANT: Ei
OTSI: POPS BRITANNIA
TEKI: Kansansävelmä, Skotlanti.  Hollenbeck, P. (sov).
TEOS: Scotland the brave
SMAA: SM3130
LAJI: L1D L3X
ESIT: Massie, Iain (johtaja).  Bay State Pipes and drums (yhtye:
      säkkipilliyhtye).
KOKO: KI KOW
TMAA: TM7120
TVUO: TV1987
PVUO: PV1989
KAUP: Philips / 4209462
TIED: Ohessa esittelylehtinen englanniksi.
LITI: Ei
HUOM: Arkistokpl:01 käyttökpl:01 kopiokpl:00

TINDE01

Tinde:

Tänne mitään Skypeä hankita.

Janne:

Mut sillä sais tosi edullisesti ulkomaanraportteja. Haastatteluja vois tehdä mistä päin maailmaa tahansa nettikameroilla…

Tinde:

(keskeyttää) Kotimaan ongelmat ensin. Kyllä meidän täytyy kertoa omien kansalaisten asioista ennen kun lähdetään maailmaa parantamaan.

Minäkin löysin isännän naapurista. Ja sullekin mulla on aina takaovi avoinna, sun pitäis joskus kokeilla avaimella tota mun lukkoa…

Janne:

(keskeyttää) Tuota mentäiskö nyt tähän paperiin…

Tinde:

Lepo vaan, työ ensin. Tää sun ehdotukses ei nyt sovi. Otat sen sijaan käsittelyyn Sieppari-järjestelmän. Ideana on, että rikoksen tehnyt nuori linkitetään eräänlaiseen järjestelmään. Kun sieppaus onnistuu, kaikki saavat tapahtuneesta tiedon ja puhutaan ”osumasta”. Mut kasvatuksen ammattilaiset eivät sais liikaa kannatella nuorta, vaan nuorelle pitää tehdä selväks, että hän on itse vastuussa omasta työllistymisestään.

JANNESPEAK
 (01)
Karkasin työpaikalta ennen lounasta sateiseen Etelä-Helsinkiin. Perillä Galerie Donnerin tiloissa minut ottaa vastaan Sothebyn uusi Helsingin-edustaja Anna-Maija Bernard.

HAASTBERNARD

Kertoo lopuksi Huuto-taulun kaupasta, voisi soittaa perään näytteen? OTA POIS

BID01 EF

JANNESPEAK

(002)
Anna-Maija Bernard antaa vain lyhyen haastattelun, sillä hän ei ole vielä ehtinyt syvemmin perehtyä huutokaupan arkeen. Hän esittelee minut Helsingissä vierailevalle Adrian Biddellille, joka on Sothebyn 1800-luvun eurooppalaisen maalaustaiteen osaston johtaja.

AANTAMYS     ”biDDELL”

JANNESPEAK

(003)
Kun kielenkannat on saatu vetreiksi, on aika kuunnella Biddellin taitavaa taustoitusta myyntiin tulleesta arvotaulusta.

BIDDELL01

(004)
Akseli Gallen-Kallela on viime aikoina ollut paljon esillä maailmalla. Lontoon kansallisgallerian 1900-luvun eurooppalaisen maalaustaiteen kuraattori Christopher Riopelle on ihastunut häneen. Vuonna 1999 myytiin yksityisestä eurooppalaisesta kokoelmasta Gallen Kallelan maalaus Keitele-järveltä, josta Riopelle innostui ja huusi sen. Se on nykyään yksi museon suosituimmista teoksista, sitä on monistettu astiapyyhkeisiin, mukeihin, ja tänä vuonna se oli jopa museon rakennustelineitä peittäneessä kankaassa.

Sotheby myi seuraavan Gallen Kallelan, talvimaiseman, vuonna 2006, ja se ylsi uuteen ennätyshintaan. Nyt on kulunut kuusi vuotta, ja Pariisin Musee d’Orsayssa on juuri ollut Gallen Kallelan näyttely. Hän oli ykköstaiteilija, päähenkilö myös Edinburghin isossa symbolisminäyttelyssä. Nyt on menossa Gallen Kallelan töiden kukoistuskausi.

Nyt myynnissä olevan teoksen olemassa olosta olemme tienneet muutaman vuoden. Se tulee eurooppalaisesta yksityiskokoelmasta. Tulimme asiakkaamme kanssa siihen tulokseen, että nyt on osuva hetki tuoda se markkinoille. Gallen-Kallela on liikekannalla.

BID02 EF

MUSA02

KART: CD-119851-1:12
KEST: 001:52
FENN: Kyllä              DOKT: Teostiedot         KIRJ: 20120814
KANT: Ei
OTSI: JEAN SIBELIUS: OEUVRES POUR PIANO / PIANO WORKS
TEKI: Sibelius,
Jean [1865-1957] (säv).
TEOS: Aquileja
      (Akileija) (tässä: La Guele-de-Loup)
op.85/4, pianolle (Allegretto)
      kokoelmasta Five pieces op.85
SMAA: SM1000
SVUO: SV1917
LAJI: L1F
AIHE: kukka: Akileija
ESIT: Dube, Jean
KOKO: KI KZ1 KAP
TMAA: TM3510
TVUO: TV2004
PVUO: PV2004
KAUP: Syrius / SYR 141386 DSR / (2CD)
TIED: Esittelylehtinen ranskaksi, englanniksi ja suomeksi.
LITI: Ei
HUOM: Arkistokpl:00 käyttökpl:01 kopiokpl:00

JANNESPEAK

(005)
Sothebyllä on myyty mitä erikosimpia esinekokoelmia. Britannian kuninkaankruunusta luopuneen Windsorin herttuan huutokauppa New Yorkissa neljätoista vuotta sitten houkutteli yli 30 000 ostajaa viidestäkymmenestä eri maasta. Moneen esineeseen kaiverrettu kaksois-v houkutteli paikalle Woody Allenin ja muita kuuluisuuksia, joiden nimi alkaa kaksoisveellä. Alun perin kirjain tietenkin viittasi Windsorin kuningashuoneeseen. Tosin myynnissä olleeseen hammasmukiin oli kaiverrettu kirjainyhdistelm HRH, eli His Royal Highness.

Huutokaupan erikoisin kohde oli pala herttuaparin hääkakkua, jota oli nautittu Ranskan Château de Candéssa kesäkuussa 1937. Sen hinta kohosi 26 tuhanteen dollariin. Ostajana oli amerikkalainen Yimin pariskunta, joka oli lentänyt sitä varten San Franciscosta New Yorkiin. Pariskunta keräsi surrealistista taidetta ja piti valkoiseen rasiaan kätkettyä hääkakun palaa taideteoksena.

Windsorin herttuaparin huutokauppa esti yhdeksän päivää ja sen aikana myytiin 40 000 kohdetta, mm. herttuan vaatevarasto.

Sothebyn huutokaupan historian muita huippuhetkiä ovat olleet Napoleonin kirjaston myynti vuonna 1823 ja Jacqueline Kennedyn jäämistön huutokauppa 1996. Huutokaupan työntekijä kertoo, että jättäessään soittopyyntöjä erilaisiin puhelinvaihteisiin, hänen piti aina tavata työpaikkansa nimi. Jacqueline Kennedy-huutokaupan jälkeen hänen ei enää tarvinnut, sillä jokainen puhelinvaihteen työntekijä tiesi miten Sotheby’s kirjoitetaan.

Kuunnellaan lisää, miten Biddell ylistää Gallen-Kallelaa, ja punoo sen taitavin sanakääntein osaksi taidemarkkinoiden huipputrendiä. En ihmettele, että Sothebyllä on huudettu ennätyshintoja.

BIDDELL02
(006)
Gallenilla oli paljon yhteyksiä aikalaisiinsa Skandinaviassa. Vilhelm Hammershøin taulujen myynti kesäkuussa Lontoossa oli suurmenestys. Pääteoksen hinta nousi kolminkertaiseksi, 1,6 miljoonaan puntaan. Se oli hieno tulos ja uusi maailmanennätyshinta. Schjerfbeck on toinen taiteilija, jota olemme paljon tuoneet esille. Huippuhinta Schjerfbeckille viitisen vuotta sitten oli kolme miljoonaa puntaa tanssikengät-maalauksesta. Tänä vuonnahan juhlitaan hänen 150-vuotissyntymäpäiväänsä.

Kiinnostus näitä moderneja taiteilijoita kohtaan suurta. He ovat olleet uskomattoman hyvin tunnettuja kansallisesti, ja viimeisten viidentoista vuoden aikana he ovat asteittain saaneet sellaista kansainvälistä kiinnostusta, jota he ansaitsevat.

BIDDELL03
(007)
Syynä näiden taiteilijoiden viime aikojen kuuluisuuteen on paitsi paikallinen kiinnostus, niin myös se että ihmiset ymmärtävät näiden taiteilijoiden tason. Laatu on hämmästyttävää, jatkaa Peder Isacson, Sothebyn pohjoismaisen osaston johtaja. Teokset ovat uudenaikaisia, ja tämäkin voisi olla samassa näyttelyssä nykytaiteen kanssa. Se on ajaton.

Ihmiset alkavat globalisoituneessa maailmassa yhä enemmän kunnioittaa juuriaan. He ovat kiinnostuneita alkuperästään ja siitä mikä määrittää kansallisuutta.

Glorian Antiikki -lehden päätoimittaja Maija Toppila kysyy, kuinka todennäköistä on, että maalaus tulee huutokaupassa takaisin Suomeen. Biddell ja Isacson pitävät sitä erittäin mahdollisena. On silti myös kansainvälisiä keräilijöitä, jotka etsivät Gallen Kallelan töitä. Toiset ovat jo tutustuneet hänen töihinsä, toiset vasta löytämässä hänet. Pariisin ja Edinburghin näyttelyiden jälkeen Gallen-Kallelasta on tullut eturivin nimi.

MUSA03 TAI MUSA03B

KART: CD-004210
KEST: 012:21
FENN: Ei                 DOKT: Teostiedot         KIRJ: 19871230
KANT: Ei
TEKI: Elgar, Edward
[1857-1934] (säv).
TEOS: Serenadi jousille
      e-molli op.20.
1. Allegro piacevole /3:31.

TAI

3. Allegretto /2:52.

SMAA: SM3110
SVUO: SV1892
LAJI: L1D
ESIT: Orpheus Chamber Orchestra (Orpheus-kamariorkesteri)
      (kamariorkesteri).
KOKO: KI KOJ
TMAA: TM7120
TVUO: TV1985
PVUO: PV1986
KAUP: DG (= Deutsche Grammophon) / 4191912
ISRC: DEF058501420
TIED: Esittelylehtinen englanniksi, saksaksi, ranskaksi ja italiaksi.
LITI: Ei
HUOM: Arkistokpl:01 käyttökpl:01 kopiokpl:00

BID03 EF

JANNESPEAK

Tässä kuullaan pari viikkoa sitten pidettyä modernin taiteen huutokauppaa Lontoossa, jossa Eric Claptonin kokoelmaan kuulunut Gerhard Richterin maalaus myytiin ennätyshinnalla, 26 miljoonalla eurolla.

Sothebyn perustamisvuotena pidetään vuotta 1744, jolloin kirjakauppias Samuel Baker piti Lontoossa ensimmäisen kirjahuutokauppansa. Kirjojen huutokauppa kuulostaa ehkä nykyihmisen korvaan vähäarvoiselta, mutta tuon ajan Euroopassa kirjat olivat arvokasta tavaraa ja kirjasto jokaisen varakkaan kodin viihdekeskus. Baker piti ensimmäisen huutokaupan Strand-kadun hienossa Exeter Exchangen salissa. Kymmenen päivää kestänyt kauppa tuotti hyvin.

Nimen Sotheby’s kauppa sai Bakerin sisarenpojalta John Sotheby’ltä, jonka nimi ilmestyi yhtiölle Bakerin kuoltua vasta 1778. Yhtiön mainostamaa perustamisvuotta 1744 onkin kritisoitu, sillä Baker ei silloin oikeastaan perustanut mitään, hän vain piti ensimmäisen huutokauppansa. Kirjoja hän oli siihen mennessä myynyt kymmenen vuotta.

Sotheby’lle vuosi 1744 on kuitenkin tärkeä, sillä se tekee siitä vanhemman huutokauppakamarin kuin pahin kilpailija Christie’s, jonka perusti James Christie omalla nimellään 1766.
(008 tähänasti)

(010)

Sothebyn ja Christien huutokauppojen kilpailu kulminoitui viimeksi 1990-luvulla, kun väitettiin, että Jackie Kennedyn jäämistön kauppaaminen vahingoitti Sothebyn brändiä vakavasti otettavan huipputaiteen talona. 1996 Christies ohitti Sothebyn myynnin arvon ensimmäistä kertaa neljäänkymmeneen vuoteen. Pahin kolaus tapahtui seuraavana vuonna, kun Sothebyn Milanon-asiantuntija Roeland Kollewijn jäi kiinni taideteoksen laittoman maastaviennin järjestämisestä.

Tänä päivänä Sothebyllä on 90 toimipistettä 40 maassa, Christiellä 53 toimistoa 32 maassa.

BIDDELL04

(011)
Kysyn Adrian Biddelliltä, onko Gallen Kallela mennyt kuuluisuudessa Helene Schjerfbeckin ohi. Biddellin mielestä he ovat Britanniassa yhtä tunnettuja, kuten myös Albert Edelfelt, joka menestyy laajasti Sothebyn huutokaupoissa. Schjerfbeck ja Gallen Kallela ovat toistensa vastakohtia. Gallen oli todella kiinnittynyt aikalaisiinsa kansainvälisesti. Hän vietti paljon aikaa Pariisissa, Schjerfbeck myös, mutta Schjerfbeck oli myöhemmin eristyneempi.

Gallenin energialla syntyi erämaa-ateljee Ruovedelle, Pariisin maailmannäyttelypaviljongin sisustus, huonekalut omaan kotiin, ateljee Helsingin kylkeen. Hän oli arkkitehti, huonekalusuunnittelija, hän matkusti Afrikkaan. Hänellä oli poikkeuksellista elämänvoimaa. Se näkyy myös tässä teoksessa, jossa valo tulee uskomattomasti läpi Ruoveden yltä, vuonna 1916, joka oli muutoksen aikaa.

BIDDELL05

(012)

Pyydän Biddelliä kuvailemaan taulua tarkemmin. Se on fantastinen näkymä Ruovesi-järvelle, luultavasti myöhäiskesältä. Vedessä on upeita heijastuksia, taivaalle hän on tyylilleen uskollisesti maalannut tulta syöksevän lohikäärmeen. Kun katsoo maalausta tarkemmin, voi huomata, että se selvästi kuvastaa suomalaisten rohkeutta venäläisten vallan alla. Se on luultavasti poliittinen kannanotto.

Kaiken läpi vaaleanpunaisen eri sävyt tulevat läpi. Keskellä on lähes lasimainen sinisävyinen osio, joka heijastaa taustaa. Pinnalla on upeaita paksuja pigmenttejä ja teos on fantastisen hyvässä kunnossa. Se ei ole liian iso, vain noin 45 senttimetriä korkea, mikä tekee katsomiskokemuksesta keskittyneen ja miellyttävän.

Aihe viittaa myös suomalaiseen tarustoon. Vesi, oikealla kohoava metsä ovat todella vahvoja suomalaisuuden symboleita. Järvenpinnan liike tekee heijastuksesta voimakkaan. Se on upea synteesi suomalaista mytologiaa, päivänkohtaista tilannetta ja kansallismaiseman kauneutta, jossa yhdistyvät rauha ja liikeenvoima.

[siirretään loppuun seuraava:]

Minkälaista hintaa odotatte?

Lähtöhinta on asetettu 90 ja 120 tuhannen punnan välille, mikä on suunnilleen 110 ja 140 tuhannen euron välillä. Gallen Kallelan maailmanennätyshinta on suurin piirtein 400 tuhatta euroa. Minusta tämä on maltillisesti hinnoiteltu.

Minusta tämä on mielikuvia herättävä maalaus. Kaikki kollegani ovat rakastuneet siihen ja toivon että ihastus leviää kun maalaus on esillä eri paikoissa ennen huutokauppaa, joka järjestetään kahdeskymmenes päivä marraskuuta Lontoossa. Maisema on lähes lyyrinen.

MUSA04

KART: CD-117980-01
KEST: 024:31
FENN: Ei                 DOKT: Teostiedot         KIRJ: 20120111
KANT: Ei
OTSI: JOSEF SUK - EARLY RECORDINGS /3
TEKI: Grieg Edvard [1843-1907] (säv).
TEOS: Sonaatti viululle ja pianolle n:o 3
      c-molli op.45.
      01  1. Allegro molto ed appassionato /9:42.
SMAA: SM2200
SVUO: SV1887
LAJI: L1E
ESIT: Suk, Josef
KOKO: KI KZ2
TMAA: TM3820
TVUO: TV1956
PVUO: PV1956
RVUO: RV2011
KAUP: Supraphon / SU 40752(3) / (6CD/3)
ISRC: CZA161103563 CZA161103564 CZA161103565
TIED: Esittelylehtinen englanniksi, saksaksi, ranskaksi ja tshekiksi.
LITI: Ei
HUOM: Monoäänitys.
      Arkistokpl:01 käyttökpl:01 kopiokpl:00

JANNESPEAK

(014)

Olen helsinkiläisessä antiikkikaupassa tapaamassa kaupungissa vierailevia Sotheby’n huutokaupan edustajia. He ovat tulleet kaupunkiin esittelemään marraskuussa myyntiin tulevaa Gallen Kallelan maalausta. Jatkan juttelua 1800-luvun eurooppalaisen maalaustaiteen osaston johtajan Adrian Biddellin kanssa alan yleisistä näkymistä.

BIDDELL07



Eurooppa on pitkään paininut talouskriisissä, onko se vaikuttanut siihen, että museoilla on entistä vähemmän rahaa uusien teosten ostamiseen huutokaupoista?

Museoiden päätöksentekoon menee yleensä aika paljon aikaa. Heitä täytyy varoittaa hyvissä ajoin, eikä se huutokauppatoiminnassa aina ole mahdollista. Ostopäätöksen täytyy kulkea monen portin läpi ja se vie useamman kuukauden.

Meillä on hyvät suhteet museoihin ja julkisiin instituutioihin kaikkialla maailmassa. On todennäköisempää, että ominaisuuksiensa takia tämä maalaus myydään yksityiselle keräilijälle.

(tähän asti 018)

(019)
Onko Sotheby’s huolissaan taloudellisesta tilanteesta Euroopassa?

Markkina on totta kai valikoivaa, mutta olemme saaneet poikkeuksellisen korkeita hintoja myös. Huipputuotteen ei tarvitse tarkoittaa miljoonahintoja, vaan jotain edullisempaa kuten tämä. Ihmisillä on edelleen intohimonsa ja huipputaiteen harrastajilla ostovoimaa. Halvempien hintojen kohdalla markkina on ehkä ongelmallisempi. Huippuhinnat ovat kuitenkin edelleen kohoamassa. Viime viikolla Lontoossa Gerhard Richterin teoksen hinta kohosi ennätyslukemiin. Paikallisesti huipputärkeiden taiteilijoiden arvostus on nyt laajenemassa.

BIDDELL08

(020)

Mikä sitten on Euroopan kuningashuoneitten rooli taiteenostajana. Aiempina vuosisatoina kuninkaalliset hankkivat enemmän arvoesineitä kuin nykyään, vai kuinka?

Kuningashuoneet kyllä ostavat, mutta huomaamattomammin, ja he ovat edelleen merkittäviä taiteenrahoittajia. He tekevät sen nykyään populaarimmalla tavalla kuin vain ostamalla esineitä omiin tarkoituksiinsa. Heidän täytyy olla hyvin huolellisia. Heidän täytyy myös pitää taiteesta, sillä eivät kaikki kuninkaat ja kuningattaret ole olleet merkittäviä taiteenkeräilijöitä. Siihen täytyy olla intohimoa, Biddell kertoo.

(021)

Sothebyllä on lukemattomia toimistoja eri puolilla maailmaa. Suuri aukko on kuitenkin Itä-Eurooppa, eikä Venäjälläkään ole kuin yksi toimisto Moskovassa.

Biddell kertoo, että Sothebys toimii laajalti Itä-Euroopassa ja Moskovan-toimisto on todella aktiivinen. Toiminta hoidetaan muualta käsin, ja se tulee laajenemaan, joskaan ei välttämättä uusien toimistojen muodossa.

Sotheby’s avasi juuri uuden toimiston Tukholman Sturegatanille. Biddell kertoo, että he ovat aina olleet aktiivisia Pohjoismaissa ja heillä on täällä tärkeitä asiakkaita. Heidän henkilökohtainen tapaamisensa on tärkeätä, samoin kuin paikallistuntemus.
BIDDELL09

(022)

Adrian Biddell itse on erikoistunut pohjoismaihin, vaikka hänen osastonsa kattaa koko Euroopan Portugalista Norjaan. Hän aloitti Sothebyllä 25 vuotta sitten, aluksi osastolla joka kattoi aikakauden impressionismista moderniin. 1999 häntä pyydettiin johtamaan 1800-luvun eurooppalaisen maalaustaiteen osastoa. Hänen mielestään se on erittäin monipuolinen vuosisata, alkaen oikeastaan noin vuodesta 1820 päättyen 1920- 1930-luvuille. Se ei ole pelkästään ajanjakso vaan markkinoiden määrittelemä tyylikokonaisuus. Biddell haluaa osastollaan nostaa paikallisia taiteilijoita kansainväliseen maineeseen. Ruotsissa Carl Larson, Anders Zorn, Carl-Fredrik Hill ovat olleet menestyksiä suomalaisten ohella.

Yleensä Biddell vie ne huudettavaksi Lontooseen, mutta joskus myös New Yorkiin, kuten Edvard Munchin Huudon toukokuussa. Sehän saavutti korkeamman hinnan kuin mikään muu taideteos koskaan aiemmin. Skandinavia on siis tärkeä alue Sothebylle.

BIDDELL10

(024)

Biddell kävi koulunsa aluksi Englannissa sisäoppilaitoksessa ja lähti sen jälkeen Yhdysvaltoihin, jossa hän opiskeli Pohjois-Carolinan yliopistossa Chapel Hillissä. Oli upeaa päästä sateisesta Thatcherin Englannista Pohjois-Carolinan sinitaivaan alle. Opiskeluun kuului vuoden oleskelu Ranskassa, Montpellierin yliopistossa. Palattuaan Englantiin hän vietti kaksi vuotta Cambridgessa, Downing Collegessa perehtyen taidehistoriaan, minkä jälkeen hän pääsi töihin Sothebylle. Yhdysvalloissa hän sai tehdä työharjoittelun kolmena kesänä eri museoissa: Philadelphian museossa, Los Angelesissa ja New Yorkin Metropolitan-museossa. Sitä hän pitää silmät avaavana kokemuksena ja haluaa nykyään ottaa työharjoittelijoita omalle osastolleen.

(027)

Työssä Sothebyllä on glamouria, mutta Biddell sanoo ettei henkilökohtaisesti tunne julkkiksia tai kuninkaallisia. Asiakkaisiin hän pitää mielellään yllä henkilökohtaisia suhteita, mutta ilo syntyy yhteisestä rakkaudesta taiteeseen.

Mitä ihmisen kannattaa tehdä, jos hän nyt kiinnostuu huutamaan itselleen Gallen Kallelan maalauksen ”Näkymä Ruovesi-järvelle”?

Huutokauppaan voi osallistua itselleen mieluisella tavalla, Biddell kertoo. Itse rohkaisen heitä tulemaan Lontooseen tai tulemaan katsomaan teoksia elävänä. Tämäkin Gallen Kallela jatkaa Helsingistä Tukholmaan.

Huutokauppaan voi osallistua myös Internetin kautta. On puhelinhuutoja, etukäteishuutoja, ja perinteisiä huutoja nostamalla kättä paikan päällä. Mutta ostajalle on tuikitärkeätä tutustua teokseen, taiteilijaan ja oppia ymmärtämään sen taustaa.

BIDDELL06

(029)

Missä teos on ollut tähän asti?

Viimeiset parikymmentä vuotta se on ollut eurooppalaisessa yksityiskokoelmassa, ei Suomessa. Olemme pitäneet yhteyttä melko pitkään myyjän kanssa.

Emme valitettavasti voi sanoa missä maassa se on ollut. Asiakkaat haluavat pysyä nimettöminä.

Voisitteko luonnehtia mahdollista ostajaa - minkälainen henkilö ostaa tämänkaltaista pohjoismaista taidetta?

Ostajilla on usein yhteys johonkin pohjoismaahan. Mutta he saattavat tulla Yhdysvalloista, Iso-Britanniasta, Saksasta, mistä tahansa maailmasta. Tottakai he saattavat olla Suomesta. Taiteenostamisessa on kyse assosiaatioista. Jos vaikkapa pariskunnasta toinen on suomalainen tai hänellä on suomalaisia sukujuuria, on mukavaa että taidekokoelmassa on pieni pala Suomea.

On myös ulkomaalaisia, jotka muuttavat Suomeen vaikka töiden takia. Ostajakunta on melko laaja.

BIDDELL05 loppu:

Minkälaista hintaa odotatte?

(032)

Lähtöhinta on asetettu 90 ja 120 tuhannen punnan välille, mikä on suunnilleen 110 ja 140 tuhannen euron välillä. Gallen Kallelan maailmanennätyshinta on suurin piirtein 400 tuhatta euroa. Minusta tämä on maltillisesti hinnoiteltu.

Tämä on mielikuvia herättävä maalaus. Kaikki kollegani ovat rakastuneet siihen ja toivon että ihastus leviää kun maalaus on esillä eri paikoissa ennen huutokauppaa, joka järjestetään kahdeskymmenes päivä marraskuuta Lontoossa. Maisema on lähes lyyrinen.

MUSA05

KART: CD-110707-2:23
KEST: 003:31
FENN: Ei                 DOKT: Teostiedot         KIRJ: 20100528
KANT: Ei
OTSI: QUEEN OF MUSICAL COMEDY
TEKI: Dalby, John [1929- ] (säv, san).
TEOS: Where have I put my glasses?
SMAA: SM3110
LAJI: L6V
AIHE: elämänvaihe: vanhuus
ESIT: Laye, Evelyn (sopraano).  Dalby, John (piano).
KIEL: englanti
KOKO: KN1 KS1
TMAA: TM3110
TVUO: TV1991
PAIK: Lontoo 19911203.
PVUO: PV2009
KAUP: Avid / AMSC 977 / (2CD)
ISRC: GBBMH0997750
TIED: Esittelylehtinen.
LITI: Ei
HUOM: Arkistokpl:01 käyttökpl:01 kopiokpl:00

TINDE02

Sieltä se meidän kapinakenraali tulee. Että sulla on otsaa taistella mun selkeitä ohjeita vastaan. Ottaisit itseäs kerrankin niskasta kiinni.

Ei mikään ihme että tässä maassa nuoret syrjäytyy kun mediassa puhutaan jatkuvasti kaikesta muusta. Turhaa kotkotusta, peeveli.

Tää nyt tietenkin veti isot kuulijaluvut. Taidat olla sellainen sunnuntailapsi, mitään ei ole tarvinnut oman elämän eteen tehdä.

Ens kerralla mulla on kovat piipussa. (leppyen) No, sä saat mut ainakin kiihtymään. Joskus mä vielä tuun kokeilemaan olisko siitä mitään iloa meille molemmille (naurua)

JANNESPEAK

(033)

Hyvät kuulijat, pahoittelen esimieheni käytöstä. Hän joutuu varmasti kotona katselemaan rumia taideteoksia.

Sothebyn maine ja historia ovat tehneet minuun vaikutuksen, niin suuren vaikutuksen, että nyt myyntiin tullut Gallen Kallela kalpenee niiden rinnalla. Se on toki upea, mutta aivan liian pieni, vain 45 senttimetriä korkea. Kyllä sadalla tonnilla pitäisi saada jotain isompaa. Ehkä joskus toiste.

Kiitos seurasta ja kuulemiin.

MUSA06

KART: CD-013132-01
KEST: 006:50
FENN: Ei                 DOKT: Teostiedot         KIRJ: 19901018
KANT: Ei
OTSI: POPS BRITANNIA
TEKI: Walton, William [1902-1983] (säv).
TEOS: Orb and sceptre
      (Valtio-omena ja valtikka = vallan tunnukset) kruunajaismarssi.
      Sävelletty Englannin kuningatar Elisabet II kruunajaisiin
      vuonna 1953.
SMAA: SM3110
SVUO: SV1953
LAJI: L1D
TARK: marssi
AIHE: henkilö Elisabet II (Englannin kuningatar)
ESIT: Williams, John (johtaja).  Boston Pops Orchestra (Boston Pops
      -orkesteri) (orkesteri).
KOKO: KI KOF
TMAA: TM7120
TVUO: TV1980
PVUO: PV1980
KAUP: Philips / 4209462
TIED: Ohessa esittelylehtinen englanniksi.
LITI: Ei
HUOM: Arkistokpl:01 käyttökpl:01 kopiokpl:00




 
ALKUKUULUTUS:
”Hienostelua-ohjelmassa toimittaja Janne Koskinen tapaa maineikkaan Sothebyn huutokaupan edustajia. Huutokauppa vierailee Helsingissä esittelemässä myyntiin tulevaa Akseli Gallen-Kallelan maalausta.”

LOPPUKUULUTUS:
”Hienostelua-ohjelmassa Janne Koskisen haastateltavana oli osastonjohtaja Adrian Biddell [bi’ddell] Sothebyn huutokaupasta. Soila Valkaman ohjaamissa sketseissä esiintyi Tiina Laitinen. Viimeinen musiikki oli William Waltonin kuningatar Elisabet II:n kruunajaisiin säveltämä marssi ’Orb and sceptre’. Muut musiikit olivat skotlantilainen kansansävelmä Scotland the brave, Sibeliuksen Akileija, Edward Elgarin serenadi, Griegin viulusonaatti nro 3 c-molli Josef Sukin tulkintana ja Evelyn Layen esittämä ’Where have I put my glasses’.” JOS ON AIKAA NIIN VIELÄ: "Ensi viikolla Hienostelua-ohjelmassa ostetaan uudet keittiön verhot."

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti