sunnuntai 8. heinäkuuta 2012

Savonlinnan oopperajuhlat: Nyt tulee kehuja



Edellinen bloggaukseni Kimmo Hakolan uutuusoopperasta La Fenice herätti jonkun verran reaktioita niin kutsutussa sosiaalisessa mediassa ja opetti minulle jälleen uusia asioita ihmisyydestä. Vain harva teoksen puolustajista on elähdyttänyt keskustelua avaamalla sitä, mitä erinomaista libreton, ohjauksen ja musiikin yhteisvaikutuksessa heidän mielestään on. Yleisempiä ovat minuun kohdistuvat ad hominem -tölväisyt (joista yksi aiheuttaa jatkotoimia) sekä kommentit ”Havuja perkele!” ja ”Pöh!” (suoria sitaatteja Facebookin asiakkaiden kynästä).


Toivoin, että minua syytettäisiin siitä, etten kehunut Mamman osan loistavasti laulanutta Tuija Knihtilää, jonka osuudet tarjosivat virvoitusta typerän kerronnan keskelle. Moitteita pitäisi antaa myös siitä, että jätin ylistämättä Piia Rinteen puvustusta.

Kimmo Hakolan musiikkia kiitin jo, mutta otetaan uudestaan: se toimii sellaisenaan erinomaisesti, joten luulen että teos onkin parhaimmillaan kuunneltuna, niin kauan kuin italiankielisistä värssyistä ei saa selvää.

Klassikoissa kuullaan onnistuneita kiinnityksiä

Lauantaiaamuna (7.7.2012) Olavinlinnassa nähtiin festivaalin suurklassikon, Mozartin Taikahuilun kenraaliharjoitus. Miehityksessä voi nauttia nuorten solistien upeasta esiinmarssista. Tenori Jussi Myllyksen ääni on kasvanut poikkeuksellisen sointirikkaaksi ja kauniilla tavalla kantavaksi. Sopraano Hanna Rantala on upea Pamina, puhumattakaan Arttu Katajasta Papagenon roolissa. Äänellisten kykyjen lisäksi Kataja osasi tehdä lintumiehen hahmosta yhtä aikaa herkän ja tyhmänrohkean.


Taikahuilun kenraalin jälkeen yleisö oli myyty.

Toinen kesän klassikoista on Olavinlinnaan täydellisesti sopiva Aida, jota pystyn suosittelemaan valitettavan niukan lähdeaineiston perusteella. Kuulin nimiosan esittäjää Kristin Lewisiä gaalassa vain yhdessä aariassa, mutta sen perusteella hän vaikuttaa olevan parasta mitä rooliin ajatella saattaa. Toinen loistokiinnitys on Johan Botha Radameksen osaan. Näin myös katkelman juhlamarssin läpimenosta ja todistin jälleen, miten veret seisauttava kokemus se linnassa on. Matti Hyökin valmentama kuoro on erinomaisessa iskussa.

Puolustan vielä kulttuuriministeri Paavo Arhinmäen oikeutta olla osallistumatta Savonlinnan oopperajuhlille. Säälin Arhinmäkeä, sillä hän on elitisti. Elitistiltä jää kivaa kokematta, kun pitää viljellä kassissa pinaattia, edustaa Kallion kyläjuhlassa ja ylläpitää tiukkaa pukukoodia, johon kuuluvat pipo ja huppari. Arhinmäen vapaa-ajanvalinnat ovat ymmärrettäviä, sillä tällaiseen elitismiin on myös valtamedia nykyään korviaan myöten ihastunut.

Itse olisin torstaina Skotlannissa voinut osallistua seremoniaan, jossa Strathearnin jaarli vihittiin Ohdakkeen ritarikunnan jäseneksi, mutta Savonlinna vei tällä kertaa voiton. On mukavampaa olla rennosti smokissa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti